محتویات آزمون TestDaF

محتویات آزمون TestDaF

آزمون TestDaF یا Test Deutsch als Fremdsprache  (آزمون زبان آلمانی  به عنوان زبان خارجی) یکی از معتبرترین مدرک های زبان آلمانی  را ارائه می دهد. کسب نمره قابل قبول در این آزمون برای افرادی که زبان مادری آن ها غیر آلمانی است و قصد تحصیل در دانشگاه های آلمان را دارند، بسیار  حائز اهمیت است. همچنین اساتید و محققانی که قصد تدریس در دانشگاه های آلمانی را دارند و یا مایل به تحقیق و پژوهش های علمی در آلمان هستند، به این مدرک نیاز خواهند داشت. این آزمون هم تراز آزمون DSH است و داوطلبین آزمون TestDaF باید دارای سطح علمی  زبان آلمانی  حداقل B2 باشند. 

ساختار آزمون زبان آلمانی تست داف (TestDaF)

آزمون تست داف مخصوص متقاضیان شرکت در دانشگاه ها و مراکز آموز ش عالی آلمانی است؛ به همین دلیل تمام محتویات و سوالات آزمون درباره مسائل مربوط به دانشگاه و مطالب علمی لازم است.

آزمون تست داف شامل 4 بخش است:

خواندن و درک مطلب(Leseverstehen)

صحبت کردن (Mündlicher Ausdruck)

شنیدن و درک مفهوم(Hörverstehen)

نگارش (Schriftlicher Ausdruck)

در ادامه به  توضیح کامل سوالات هر بخش آزمون پرداخته شده است:

خواندن و درک مطلب(Leseverstehen): 3 مطلب و 30 سوال با مدت زمان 60 دقیقه.

نمره این بخش از 30 است و 10 دقیقه آخر برای وارد کرد ن پاسخ ها در پاسخنامه است. دقت کنید که تنها پاسخ هایی  که در پاسخنامه وارد شده است برای محاسبه نمره معتبر خواهد بود.

تمرین اول:  این تمرین در سطح  TDN3 (ساده ترین  سطح)است. شروع این تمرین با یک متن چند خطی  شامل توضیحات مربوط به موضوع تمرین و چگونگی  حل آن، است. فرمت تمرین به این صورت است که  در یک صفحه 10 آیتم وجود دارد که یک موقعیت مربوط به دانشجو را توضیح می دهد و در یک صفحه  دیگر  8 متن کوتاه پیشنهادی وجود دارد. کاری که داوطلب باید انجام دهد این است که  کدام پیشنهاد برای کدام آیتم است. سپس حرف مخصوص آن مثلا B را در مقابل آیتم بنویسید. زمان پیشنهادی برای این تمرین 10 دقیقه است.

نکته مهم:

در ابتدای سوال جهت آشنایی با نحوه حل سوالات 2 مثال حل شده آورده شده است. اولین کاری که باید انجام دهید این است که ببینید کدام مورد از پیشنهاد  ها برای حل مثال استفاده شده است، بلافاصه  آن گزینه را حذف کنید. سپس 10 آیتم و 7 پیشنهاد برای شما باقی می ماند. از این بین 3 آیتم بدون گزینه  پیشنهادی باقی می ماند که  باید در برابر آن ها حرف I قرار دهید.  

حل این نوع سوال می تواند ساده باشد اگر تمرکز خود را از دست ندهید و بین گزینه ها سرگردان شوید. بهترین کار این است که از آیتم اول  شروع به خواندن کنید و زیر عبارات کلیدی خط بکشید. سپس بروید سراغ پیشنهاد ها. پیشنهاد ها را تا جایی بخوانید که  مفهوم را درک کنید. اگر مربوط به آیتم نبود دیگر خواندن متن را ادامه ندهید. وقت برای شما خیلی مهم است.

تمرین دوم : این تمرین در سطح  TDN4 است و از تمرین اول سخت تر است. یک متن علمی  در این بخش به داوطلب ارائه می شود که  با توجه به آن باید به 10  سوال پاسخ دهد. سوالات یا به صورت جای خالی است و یا به صورت تست های سه گزینه ای. 20 دقیقه زمانی ست که برای این تمرین در نظر گرفته شده و بهتر است برای آنکه  وقت کم نیاورید. ابتدا سوالات را بخوانید و سپس از ابتدای متن شروع به خواندن کنید  تا به پاسخ سوال اول برسید و به همین ترتیب سوالات را پاسخ دهید.

تمرین سوم: این تمرین در سطح TDN5  است و دشوار تر از تمرین های پیشین است. این تمین شامل یک متن با موضوع علمی است. داوطلب باید با توجه به اطلاعات ارائه شده توسط متن، 10 جمله را بررسی کند و مشخص کند که  جمله با متن مطابقت دارد یا خیر و یا اطلاعاتی در متن داده نشده است.

داوطلبان باید توجه داشته باشند که اطلاعات شخصی و قبلی خود را در پاسخ به این تمرین دخیل نکنند و تنها بر منظور نویسنده متمرکز باشند. زمان درنظر گرفته شده  برای این قسمت 20 دقیقه است.

شنیدن و درک مفهوم(Hörverstehen): 3 متن شنیداری و 25 سوال با مدت زمان 40 دقیقه.

نمره این بخش از 25 محاسبه  می شود. مجدد 10 دقیقه انتهایی  زمان برای انتقال پاسخ ها به پاسخنامه است.

تمرین اول: در این تمرین یک دیالوگ دونفره درباره مسائل روزمره دانشجویی  برای شما پخش می شود. سپس 10 سوال کوتاه پاسخ و کلیدی از متن شنیداری پرسیده می شود. داوطلبان حدود 40 ثانیه ابتدایی را می توانند به خواندن سوالات بگذرانند و زیر عبارات کلیدی خط بکشند.

تمرین دوم: تمرین دوم مشابه تمرین اول ولی کمی طولانی تر است. ای بار مکالمه ای بین 3-4 نفر  برای داوطلب پخش می شود و سپس 10 سوال از  متن شنیداری پرسیده می شود. این فایل صوتی هم مانند  تمرین اول یک بار پخش می شود.

تمرین سوم: هدف این تمرین هم مانند تمرینات قبلی  سنجش درک روابط کلی  و  اطلاعات است. این تمرین که در سطح TDN5 طراحی شده است، دشوارترین تمرین این بخش است. معمولا در این بخش یک مکالمه رادیویی که  چند متخصص درباره موضوعی صحبت می کنند، پخش می شود. در ادامه داوطلب باید به 7 سوال پاسخ دهد. فایل صوتی در این بخش 2 بار  پخش می شود.

نگارش (Schriftlicher Ausdruck): نوشتن یک متن در مدت زمان 60 دقیقه.

در این بخش علاوه بر دریافت برگه سوال و پاسخنامه، یک برگه پیش نویس نیز دریافت می کنید. فقط داوطلبان باید دقت  کنند که نباید تمام متن خود را ابتدا در برگه پیش نویس بنویسند و سپس به پاسخنامه  متقل کنند، چون با کمبود وقت مواجه می شوند. ابتدا 5 دقیقه  راهنمایی این تمرین را بخوانید.

تمرین این بخش با یک متن 5-6 خطی  درباره موضوع، شروع می شود. شما باید این خطوط را به زبان خودتان در مقدمه بازنویسی کنید. البته نباید عینا عبارات را کپی کنید. برداشت و مفهوم را با کلمات خود بنویسید. پاراگراف اول به مقدمه اختصاص پیدا می کند. پاراگراف دوم متن شرح و توصیف گرافیکی  است که در تمرین داده شده است.

در شرح گرافیک می توانید به موارد زیر بپردازید:

موضوع گرافیک

منبع گرافیک

اطلاعات نمایش داده شده در گرافیک (تاریخ ، محل و ...)

نقاط مهم گرافیک (روند گرافیک، نقاط عطف و ...)

نتیجه گیری کلی  از گرافیک

داوطلبان باید این پاراگراف را در 7-8 خط تکمیل کنند و  برای ارتباط بین پاراگراف ها از عبارات مناسب استفاده کنند.

در پاراگراف بعدی باید  چند نظریه  را استدلال کنید. در برگه  تمرین چند نظریه  مرتبط با موضوع، وجود دارد. شما باید ابتدا نظریه های مطرح شده را با کلمات خود بیان کنید. سپس جنبه های مثبت و منفی  را بسنجید. نوشته شما باید به گونه ای باشد که جهت گیری شما را در متن منعکس کند.

در نهایت 3-4 خط درباره مورد نظر د رکشور خود می نویسید.

تمام متن باید یکپارچه  باشد.

نکات مهم درباره ماژول نوشتن آزمون TestDaF

متن شما باید قابل فهم باشد.برای این تمرین به طور میانگین داوطلبان 350 کلمه  می نویسند.

نوشته شما باید خوانا باشد و  از عبارت های مناسب برای ارتبط بین پاراگراف ها استفاده شود.

صحبت کردن (Mündlicher Ausdruck): مکالمه در باره 7 موقعیت دانشگاهی با درجه سختی های مختلف در مدت زمان 30 دقیقه.

مکالمه ها از هدفون برای داوطلب پخش می شود. شما باید خود را در موقعیتی که برای شما توصیف می شود، تصور کنید. سپس درباره آن صحبت کنید. صدای شما ضبط می شود.

تمرین اول: در این تمرین در یک تماس تلفنی، شما با یک اداره با یک فرد مانند منشی صحیت می کنید . به عنوان مثال قصد ثبت نام دارید و یا می خواهید اطلاعات کسب کنید. داوطلب باید خودش را معرفی کند، از دلیل تماسش بگوید و  از جزئیات آن بپرسید.

30 ثانیه زمان برای نت برداری دارید. بعد از شنیدن صدای بوق 30 ثانیه زمان دارید،صحبت کنید.

تمرین دوم: این تمرین موقعیتی را توصیف می کند که در اوقات فراغت در آلمان با دوستانتان وقت می گذرانید. یکی از دوستان درباره شرایط مربوط به یک موضوع خاص از شما می پرسد. شما باید دوستانه  درباره شرایط موضوع مربوطه صحبت کنید .

60 ثانیه زمان برای امادگی و نت برداری در اختیار دارید و پس از آن با شنیدن صدای بوق 60 ثانیه زمان صحبت دارید.

تمرین سوم: شما در کلاس هستید و استاد از شما می خواهد یک نمودار  گرافیکی را توصیف کنید. شما باید اطللاعات کلی نمودار  را بیان کنید. موضوع، نقاط حساس و نکات مربوط به آن را شرح دهید و در انتها نتیجه گیری کنید.

60 ثانیه برای آمادگی این تمرین زمان دارید. در این مدت با دقت به گرافیک نگاه کنید و از نکات مهم و کلیدی آن را نت بردارید. سپس با شنیدن صدای بوق 90 ثانیه فرصت صحبت کردن دارید.

تمرین چهارم: این تمرین از درجه سختی بیشتری برخوردار است. در این تمرین شما باید درباره یک مشکل در جامعه  و یا یک مشکل سیاسی صحبت کنید. نظرات خود را بیان کنید. برای آن ها دلایل منطقی  ارائه کنید و جنبه های متفاوت موضوع را بررسی کنید. این سخنرانی را شما در  میان گروه بزرگی  از دانشجویان، اساتید و مسئولان دانشگاه برگزار می کنید.

180 ثانیه برای آمادگی  فرصت دارید. استاد شروع به صحبت می کند و بعد از  شنیدن صدای بوق شما 120 ثانیه زمان دارید تا برای جمع صحبت کنید.

تمرین پنجم: در این تمرین شما باید دوست خود را د ر یک تصمیم گیری راهنمایی کنید. مثلا دوست شما بین ادامه تحصیل و یا پذیرش یک شغل خوب مردد است. شما 90 ثانیه فرصت دارید تا مزایا و معایب هر یک از تصمیم ها را توضیح دهید و در انتها نظر خودتان را هم به همراه دلیل، بیان کنید. زمان آمادگی برای این تمرین 120 ثانیه است.

تمرین ششم: این تمرین هم جزو تمرین های سخت و با سطح  TDN5 است. موقعیت شما در یک سمینار است. داوطلب باید در مورد یک موضوع علمی برای اساتید و سایر دانشجویان صحبت کند و فرضیه هارا بر اساس نمودارهای گرافیکی را تحلیل کند و تغییرات را توضیح دهد. همچنین روند تغییرات گرافیک را پیش بینی کند.

زمان آمادگی برای این تمرین 180 ثانیه است و بعد از شنیدن صدای بوق شما 120 ثانیه  فرصت صحبت کردن دارید.

تمرین هفتم: در این تمرین موقعیتی توصیف می شود که در زمان فراغت  با دوستتان صحبت می کنید. اخیرا او  دچار مشکل شخصی شده است و از شما می پرسد اگر به جای او بودید، چه تصمیمی می گرفتید. دوست تان شروع به صحبت می کند و 90 ثانیه  برای آمادگی فرصت دارید. بعد از شنیدن صدای بوق 90 ثانیه زمان صحبت شماست.

نکات مهم درباره ماژول صحبت کردن آزمون TestDaF

با آرامش و شمرده صحبت کنید. هرچند زمان کم است اما اگر جمله آخر شما ناتمام هم بماند اشکال ندارد. مهم  این است که  مطالت خود را به صورت مفهوم و گویا بیان کنید.

اگر جمله ای را اشتباه گفتید، خونسردی خودتون رو حفظ کنید. می توانید جمله را اصلاح  و دوباره بیان کنید.

با توجه به استرس روز آزمون و محدود بودن زمان ماژول ها، از قبل آمادگی های لازم را پیدا کنید. تمرین کنید تا بتوانید سریع تر و بهتر مفاهیم را منتقل کنید.

به موقعیت هایی که برایتان توصیف می شود دقت کنید. در بعضی مواقع باید رسمی  و در بعضی مواقع باید دوستانه صحبت کنید.

      زمان شما برای هر تمرین کوتاه است. مهم است که در این زمان بتوانید در مورد تمام موارد موردانتظار صحبت کنید.

هر بخش به صورت جداگانه مورد ارزیابی قرار گرفته  و  نمره هر بخش جداگانه حساب می شود.

 در ضمن، در سایت TestDaF نمونه سوالات شبیه سازی آزمون اصلی  برای هر 4 ماژول و آزمون های آزمایشی به صورت رایگان قرار گرفته است. زبان آموزان و داوطلبان آزمون تست داف می توانند از  آن ها استفاده کنند .

سطح قبولی لازم در آزمون TestDaf

نتایج نهایی آزمون به صورت زیر اعلام می شود:

سطح تست داف 5 (5TDN)

سطح تست داف 4 (4TDN)

سطح تست داف 3 (3TDN)

 که معادل سطوح B2.1 تا C1.2 مطابق با چارچوب مرجع مشترک زبان اروپایی است. آزمون تست داف از 5 نمره است و  اکثر دانشگاه ها نمره 4 را برای پذیرش کافی می دانند. با نمره 4 از 5 آزمون TestDaf شما بدون نیاز به گذراندن دوره های زبان می توانید وارد دانشگاه شوید. البته  در برخی مراکز  آموزش عالی  آلمانی  و برخی رشته ها، حتی  سطوح پایین تر از  تست داف 4 هم مرد قبول واقع می شود.

ثبت نام آزمون TestDaF

آزمون تست داف حدودا هر 2 ماه یک بار برگزار می شود. ثبت نام آزمون TestDaF به صورت اینترنتی و در دو مرحله صورت می گیرد. داوطلبانی که  در ایران این آزمون را می دهند، ابتدا باید در سایت موسسه آموزش زبان آلمانی DSIT)  )ثبت نام کنند و هزینه  را به  ریال پرداخت کنند. بعد از ثبت نام در سایت DSIT ایمیلی برای شما ارسال می شود. با لینک موجود در ایمیل به سایت رسمی TestDaf وارد می شوید. بعد از ثبت نام در سایت تست داف، باید کد پرداختی (TAN-Nummer)که در  ایمیل موسسه  DSIT دریافت کرده اید را در جایگاه مربوطه  وارد کنید. ثبت نام شما تکمیل شد.

 

علاقمندان به کسب تمامی اطلاعات مورد نیاز در مورد آزمون TestDaF می توانند به هر یک از لینک های زیر مراجعه نمایند.

محتویات آزمون TestDaF | مراکز برگزاری آزمونTestDaF  منابع آزمونTestDaF  هزینه آزمون TestDaF | زمانبندی برگزاری آزمون TestDaF | اعتبار مدرک آزمون TestDaF

 جهت اطلاع از پکیج های آمادگی آزمون های زبان، نکات مهم در اپلای، موقعیت های تحصیلی همراه با فاند و تجربیات دانشجویان موفق در اپلای به اینستاگرام و تلگرام زونکن اپلای بپیوندید.

 

کاربر گرامی سایت در حال بروزرسانی است. در صورت بروز هر گونه مشکل، پیشتر از شما پوزش می خواهیم. تا چند ساعت آینده مشکل برطرف خواهد شد.

A PHP Error was encountered

Severity: Core Warning

Message: Module 'timezonedb' already loaded

Filename: Unknown

Line Number: 0

Backtrace: